h1

Att vara hel förälder

10 april 2011

När jag skulle bli förälder hade jag och min sons mamma redan haft många samtal om hur vi ville dela på ansvaret. Då menar jag inte bara själva föräldraledigheten – att våra respektive dagar inte skulle överlåtas var en självklarhet för oss. Men därefter finns ju många saker att diskutera.

För oss var det till exempel viktigt att hitta en struktur för matningen. Vår son åt glatt både bröstmjölk och ersättning redan från dag 1, vilket förstås har underlättat. Jag minns hur jag gick med flaskan i armhålan en dag när jag och Abbe var på ett kebabhak i Skärholmen, för att den skulle behålla kroppstemperatur. Abbe brydde sig inte så mycket, det visade sig senare att han lika gärna drack den kall.

Ända från hans första natt har vi turats om att ha huvudansvaret. Då vet man att när det är min natt så får jag vara beredd på att inte sova lika sammanhängande. Men man vet också att varannan natt kan man boka in ett jobbmöte på kvällen, äta middag hos en kompis man inte sett på länge eller att se sin favoritserie ostörd.

Som jag förstått det så är det här långt ifrån självklart att man pratar om de här sakerna i många familjer. Mitt bästa råd till andra är att göra det. Låt det inte ”bara bli” så att den som tar föräldraledighet också ansvarar för allt vad gäller matning eller nattrutiner. Det har känts så bra att hitta rutiner där vi delar på ansvaret rakt av. Vi har också upplevt att det är vad både vi och vår son mått bäst av.

Texten publiceras också på kampanjsajten Klart jag ska vara hemma.se.

Kommentera

