h1

Speldosan april 2011

30 april 2011

Nyårslöftet att hålla mig uppdaterad på musikåret 2011 kan vara mitt roligaste nyårslöftet hittills. Jag upptäcker massor av artister jag aldrig hört talas om och jag älskar mina egna nördiga genomgångar när jag försöker sålla agnarna från popvetet varje månad. I april hade jag till slut vaskat ner 147 låtar när det var dags att sammanställa topp 20.

1. Hard to come by – Jennie Abrahamsson (2011)
Det var Nyhetsmorgon som introducerade mig för Abrahamsson som dock var DN:s ”Pophopp” redan 2006 och släppt flera skivor. Jag tror att nya ”The sound of your beating heat” kan bli det breda genombrottet med den här starka förstasingeln.

2. Yeah yeah yeah – The Sounds (2011)
Skånska The Sounds har prenumererat på toppskiktet i den här listan sedan nya skivan släpptes. Den här electropärlan är inget undantag, men förhoppningsvis nästa singel. Sounds-dvalan de senaste åren är officiellt över.

3. Trade mistakes – Panic! at the disco (2011)
En av årets starkaste skivor innehåller ett av årets bästa albumspår (starkare än singlarna), komplett med både stråk- och speldosintro, en midtempovers, brygga och en explosiv refräng. Las Vegas-duon har aldrig varit bättre.

4. Vi kommer alltid ha Paris – Veronica Maggio (2011)
Maggios nya skiva ”Satan i gatan” är unisont hyllad och innehåller flera pärlor. Första genomlyssningen fastnade jag för den här geniala låten med både en underfundig text om när en relation är lite viktigare för den ena än den andra. Snyggt pennad av Maggio och Markus Krunegård.

5. Du säger du älskar mig – Supermarkets feat. Medina & Anders Bagge (2011)
Jag är väldigt svag för dansk/svenska duetter, språken kompletterar varandra väldigt snyggt. Den här låten plockade jag upp i mars, men den har vuxit sedan dess och känns som en av sommarens mer catchy dängor.

6. Wait and see – Holy Ghost! (2011)
Albumdebuterande duon Holy Ghost! från New York har lämnat hip-hopen för electropop, ”oh oh”-körer och den här lite suggestiva singeln får nog räknas som deras starkaste låt hittills.

7. Fuck me – Stooshe feat. Suave Debonair (2011)
Nu när pojkbandsåterföreningarna haglar är det väl inte mer än rätt att ”tjejgrupperna” också får en revival. Gärna för mig om det är lika kaxigt och funkigt som den här brittiska trion.

8. Que veux-tu – Yelle (2011)
Franska electroprojektet Yelle har ett roligt år och ska (lite otippat) supporta Katy Perry på hennes Englandsturné med andra skivan ”Safari disco club” i ryggen.

9. Little did I know – Swingfly feat. Pauline (2011)
Känner du för att ta en promenad i solen i rask takt och le mot hela världen? Då kan det här vara ditt soundtrack just nu. Jag längtar fortfarande efter Paulines bredare genombrott, men så länge får hon gärna fortsätta gästa andra.

10. Jaquline – Wild at heart (2011)
I januari var jag på två nära vänners bröllop och under ceremonin sjöng deras gemensamma vän Jaquline ”Utan dina andetag” och inte ett öga var torrt. Just nu tävlar hon i Metro on stage där du gärna för rösta på henne om du – precis som jag – faller pladask för ”Wild at heart” som du kan lyssna på här.

11. Ready 2 go – Martin Solveig feat. Kele (2011)

12. Love part II – Bright Light Bright Light (2010)

13. Kick us out – Hyper Crush (2010)

14. I wont let go – Monarchy feat. Rokhsan (2011)

15. For last – Adam Tensta feat. Kleerup (2011)

16. Someone like you – Adele (2011)

17. Never be the same – Little Majorette (2011)

18. Better than love – Hurts (2010)

19. Krafter – Petter feat. Adolphson & Falk (2011)

20. Microscope – Mads Langer (2011)

Hela Spotify-listan över 2011 års starkaste låtar hittar du här. Nu finns det också en lista för sköna remixar av låtarna här.
Kommentera

