h1

21 sätt att tänka grönt

12 maj 2011

Idag lanserades äntligen antologin ”Tänk Grönt – 21 texter om framtiden”, en bok som blivit till genom en donation till Miljöpartiet som skulle tillägnas idéutveckling. Boken finns ute på Premiss förlag och Sven Elander har varit redaktör. Jag deltar med texten ”Queer och makt” om den gröna synen på makt och hur queerperspektivet inflätats i den svenska gröna idéutvecklingen.

Efter de senaste årens framgångar för gröna partier, både i Sverige och i andra länder, riktas det nu äntligen en del nyfikenhet från allt mer etablerade aktörer om vad de gröna egentligen står för. De som gått igenom de olika gröna partierna i olika delar av världen hittar centrala ideologiska ståndpunkter som förenar oss. De gröna partierna i EU-parlementet är den grupp som röstar mest samspelt, över nationsgränser. Men det är först nu det begreppet ”grön ideologi” börjar etableras.

Delvis är det självförklarande. Grön ideologi är ingen -ism som stelnat. Eller som jag skriver i mitt bidrag till boken:

Vi har inga sedan länge bortgångna filosofer vars uttolkning av ideologin står fast och ska ”läras ut” till nya anhängare av den gröna rörelsen. Vi är en ung ideologi med flera samtida uttolkare.

Jag deltog ikväll på lanseringen av boken i Stockholm, där många av författarna var på plats för att lyssna på Yonna Valtersson som modererade Mattias Svensson och Anders Lindner i ett samtal om boken och grön ideologi. Det som slog mig under panelsamtalet är hur snabbt en liberal och en socialdemokratisk debattör tar upp hur ”splittrad” och ”brokig” den gröna idétraditionen är och bevisa det med att det finns motsägelser och olika inriktningar i antologin.

Min bild är att den liberala och den socialdemokratiska idétraditionen är långt mycket mer diversifierad och brokig än den gröna med tanke på alla olika -ismer, avknoppningar och partibildningar de rörelserna genomgått – och genomgår. Den gröna rörelsen lyckas i nästan alla länder hålla samman i ett och samma parti och rörelse, trots den stora interna mångfalden. Det tycker jag är en av de intressanta aspekterna av oss.

Och jag tror att det bottnar i den gröna människosynen, som jag nämner i texten: Vi gröna tror inte bara på den biologiska mångfalden som nödvändig för ekosystemen och jordens överlevnad. Vi tror också att en mänsklig mångfald är nödvändig för samhällelig utveckling.”

Jag ska nu ta och läsa de andra 20 texterna och återkommer med en recension av själva boken.

Fler författare om boken: Karl Palmås, Göran Hådén

2 kommentarer

  1. Hej Anders.
    Tack för rader. Som gammal industriman så vill jag se mera konkreta saker på agendan.
    Efterlyser ett bollplank från äldre människor med lång politisk erfarenhet, som kommit fram till MPs
    sakpolitik.
    Tycker att det var dumt att säga ja till RUT-avdrag,
    t.ex.
    Lycka till
    Ingvar,75 år


  2. […] Borgnäs hävdade i sin krönika att de gröna inte har någon tydlig människosyn. Anders Wallner, numera MP:s partisekreterare, har i sitt bidrag till antologin Tänk grönt (red. Sven Elander, […]



Kommentera

