h1

Snart kongress!

16 maj 2011

På fredag inleds Miljöpartiets kongress 2011 i Karlstad. Den mest spännande för allmänheten på väldigt många år då vi vet att vi kommer att lämna kongressen med andra språkrör än Maria och Peter, som fört ut partiets budskap sedan 2002. Valet av språkrören äger rum kring lunch på lördagen och presenteras lördag eftermiddag.

Även för mig personligen är det förstås den i särklass mest spännande hittills då jag är föreslagen till partisekreterare. Valet av partisekreterare äger rum kring lunch på fredag och presenteras fredag eftermiddag. Förhoppningsvis får jag hålla den nyvalda partisekreterarens tal på lördag eftermiddag.

Jag blev intervjuad i Dagens Nyheter av Jens Kärrman förra veckan om hur jag mår efter rånet jag utsattes för på valborgsnatten, men också om mina tankar om partiets framtid.

Vi ses på ett kafé på Södermalm, ett område där 16,8 procent av väljarna röstade på MP. Anders Wallner har många idéer om hur MP ska bli ett ”modernt folkrörelseparti”.

– Vi ska plocka upp engagemanget från folkrörelser som bildats utanför partierna.

Det parti som knäcker den koden kan växa väldigt snabbt.

– Jag vill fortsätta att bredda Miljöpartiet. Det är jättespännande med alla nya medlemmar som kommer in. Många kommer in på grund av andra frågor än miljöfrågorna. Vi har fått folk att förstå att vi bryr oss om människor också. Bilden av hur det är att vara grön har breddats.

Det jag syftade på i det första citatet var bland annat de senaste årens två nya partier som lyckats – Piratpartiet och Feministiskt initiativ. Piratpartiet har som första parti lyckats fånga upp ett digitaliserat  engagemang och Feministiskt initiativ har lyckats formulera en ny politisk konfliktlinje som engagerat väldigt många människor. Det är beundransvärt och det är den sortens politisk kreativitet som jag hoppas att mitt parti aldrig ska sluta värdesätta och sträva efter. Med örat nära civilsamhället och folkrörelserna.

Om jag blir vald av kongressen tänker jag starta en partisekreterarblogg på mp.se där ni kan följa mitt politiska arbete. Runtom i landet och träffa miljöpartister och civilsamhället, kommentarer om de politiska turerna kring partiet och rörelsen och reflektioner kring partipolitik. Den här sidan kommer att ligga kvar med mer personliga funderingar och populärkulturella betraktelser.

Men jag har ett par inlägg kvar att lägga upp innan fredag.

Kommentera

