h1

Speldosan maj 2011

31 maj 2011

För nytillkomna tittare kan jag berätta att jag har som nyårslöfte att hålla mig uppdaterad på ny musik under året och försöker sammanfatta varje månads höjdpunkter. Som vanligt har det varit den svåraste månaden hittills att välja ut russinen ur musikskörden som bara väller in. Riktigt vassa låtar har fått stå tillbaka, tur att jag börjat prångla ut fredagspepplistor också.

1. Don’t Let It Happen – James Henry (2010)
En sån här låt som sätter sig på repeat, både i spellistan och i huvudet. En rak och direkt singer/songwriter-popkaramell som i sin enkelhet når rakt in i hjärtat. Extra plus för en söt video.

2. America – Le Kid (2011)
Le Kids starkaste singel hittills, en episk flirt med Army of Lovers och Pet Shop Boys, som Ken brukar säga. Använder därmed också ett av 2011 års tydliga trender, med ”oh oh oh”-körer. Genialt uppbyggt popmästerverk, med sticket ”sorry but I didn’t catch your name” som höjdpunkt. Jag gillar’t!

3. Save The World – Swedish House Mafia (2011)
Swedish House Mafias nya sommarplåga var rejält hypad när den slutligen släpptes officiellt i maj. Innan dess har den premiärspelats på några av killarnas större spelningar runtom i världen. Låten är mer melodisk än deras tidigare hittar tror jag att den kan nå bredare än de gjort tidigare, men funka lika bra på housegolven.

4. Mitt hjärta blöder – Veronica Maggio (2011)
Efter många genomlyssningar av Veronicas fantastiska platta tror jag att jag landat i att det här är det allra vassaste spåret. ”Jag följer med dig hem ikväll, för jag vill inte vara själv” spelar nog inte bara min igenkänningsfaktor.

5. Resten av ditt liv – Timbuktu (2011)
Timbuktus första singel från nya plattan var en besvikelse, så jag är väldigt glad att det här nu blir nästa singel. En obarmhärtig uppgörelse med vad jag förstått är hans fd manager. Den här sortens bitska uppgörelselåtar (som exvis ”Don’t want you back” och ”Fuck you”) brukar tas emot med öppna armar. Så även denna.

6. Cinema – Benny Benassi feat. Gary Go (2011)
En av månadens helt nya upptäckter, DJ:n Benny Benassi har levererat en dunkande danslåt med skön falsettsång av den tillika nya bekantskapen ”Gary Go”. A Hollywood treasure.

7. Alive – Goldfrapp (2010)
New wave-Goldfrapp har jag tidigare aldrig fastnat för. Den här månaden har hon inte bara lyckats göra en riktigt bra remix av den mediokra ”Judas” utan också på något sätt lyckats re-lanserat fjolårets singel ”Alive” som jag gör ett undantag för och släpper in på 2011-listan.

8. Från Hjärtat – Ison & Fille feat. Sabo, Hoosam & Aleks (2011)
Ett annat av årets bästa album står Ison & Fille för och jag har haft svårt att plocka ut det starkaste spåret. Till slut blev det ”Från hjärtat”, som känns som en viktig och välproducerad låt med en refräng som drog tag i mig. Vi får se om bedömningen kvarstår, eller om det blir någon av de andra snyggt samplade låtarna. Svensk hiphop brukar inte vara såhär bra!

9. Sometimes When It Rains – Erik Hassle (2011)
Jag återvände till Hassles Mariefred-EP där Kent varit inne och petat när ”Sometimes” började hype:as i bloggosfären. Missade den vid första lyssningarna, men den är nog faktiskt snäppet vassare än ”Are you leaving”.

10. What You Got Is Mine (Artmus Remix) – Vinnie Who (2011)
Den nya mixningen av fjolårets danska pärla med Vinnie Who får också följa med in í 2011. Lite tyngre, lite mer dansant, men med samma sköna melodiska ljus röst. Och ”flipside” är typ det bästa ordet att använda i en låttext.

11. Elefantkyrkogården – Monty (2011)
12. Let You Down – Sahara Hotnights (2011)
13. I spegeln – Helena Josefsson feat. Timbuktu (2011)
14. The Edge Of Glory – Lady Gaga (2011)
15. Lite väl John och Yoko – Emil Jensen (2011)
16. Om sanningen ska fram – Eric Amarillo (2011)
17. Can’t Find Entrance – Those Dancing Days (2011)
18. You’ll be mine – The Pierces
19. Happiness – Masquer
20. Words I never said – Lupe Fiasco feat. Skylar Grey

Du hittar dessa 20 och resten av 2011 års bästa låtar i den här Spotifylistan. Ett gäng remixar av samma spår finns här.

Kommentera

